مقاله ﺧﻂﻣﺸﻲﮔﺬاری ﺗﺠﺎری
این مقاله در 18 صفحه ارائه گردیده است.
ﭼﻜﻴﺪه ای از مقاله :
ﺣﺪود دو دﻫﻪ از ﻃﺮح ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺷﺪن و ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ آﺛﺎر آن ﺑﺮ اﺑﻌـﺎد ﮔﻮﻧـﺎﮔﻮن ﺟﻮاﻣـﻊ ﻣﻲﮔﺬرد. ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﺤﻘﻴﻘﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ آﺛﺎر اﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪه را ﺑﺮ رﻓﺘﺎر ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺧﻂ ﻣﺸﻲﮔـﺬاری ﺗﺠﺎری (ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﺧﺎرﺟﻲ) در اﻳﺮان ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار داده اﺳﺖ. در ﺳﻴﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻧﻈﺮی اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻣﺸﺨﺺ شد ﻛﻪ در 3 ﺣﻮزه اﻗﺘﺼﺎدی، ﺳﻴﺎﺳﻲ و ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺳﻪ ﭼﺎﻟﺶ ﻳﺎ ﻓﺮﺻﺖ اﺳﺎﺳﻲ وﺟﻮد دارﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺑﺎﻓﺖ و زﻣﻴﻨﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ، آن را ﻣﺘـﺄﺛﺮ ﻣﻲﺳﺎزﻧﺪ و ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺷﺎﻣﻞ رﻗﺎﺑﺖ ﺟﻬﺎﻧﻲ، ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ ﺟﻬﺎﻧﻲ و ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺟﻬﺎﻧﻲ ارﺗﺒﺎط ﻫﺴـﺘﻨﺪ. درﻛﺸﻮر اﻳﺮان، وزارت ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ بطﻮر ﻣﺸﺨﺺ ﻣﺘـﻮﻟﻲ ﺗـﺪوﻳن ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪﻫـﺎی ﺑﻠﻨـﺪ ﻣـﺪت در ﺣـﻮزه ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﺧﺎرﺟﻲ اﺳﺖ؛ از اﻳﻦ رو ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﻴﺰ از ﻣﻴﺎن ﻣـﺪﻳﺮان و ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳـﺎن ارﺷـﺪ اﻳﻦ وزارﺗﺨﺎﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﻳﺪ و ﭘﺲ از اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﻣﺸـﺨﺺ ﺷـﺪ ﻛـﻪ ﺳـﻪ ﭼـﺎﻟﺶ ﻣﺬﻛﻮر ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨاداری ﺑﺎ رﻓﺘﺎر ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺟﻮﻳﺎﻧﻪ ﺧﻂﻣﺸﻲﮔـﺬاران در ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪرﻳـﺰی ﺧـﻂﻣﺸـﻲ،اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺧﻂﻣﺸﻲﮔﺬاران ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧﻂﻣﺸﻲ و ﺑﻪﻛـﺎرﮔﻴﺮی اﺑﺰارﻫـﺎی داوﻃﻠﺒﺎﻧـﻪ در اﺟـﺮای ﺧﻂﻣﺸﻲ و در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺗﻌﻬﺪ ﺑﺎﻻﺗﺮ اﻳﺸﺎن در ﻗﺒﺎل ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ ﺧﻂﻣﺸﻲ دارﻧﺪ......