سرای مقاله|دانلود مقاله دانشجویی|دانلود مقاله دانش آموزی

در " سرای مقاله " انواع مقاله دانشگاهی و دانش آموزی و دبیرستان و دبستان جهت دانلود آماده است.

سرای مقاله|دانلود مقاله دانشجویی|دانلود مقاله دانش آموزی

در " سرای مقاله " انواع مقاله دانشگاهی و دانش آموزی و دبیرستان و دبستان جهت دانلود آماده است.

دسترسی سریع به منبع »»» مدیریت | روانشناسی | اقتصاد

پروژه بررسی تعلیم و تربیت (با استفاده از متون گذشته و توجه به سیره بزرگان تعلیم و تربیت) در 31 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی روانشناسی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 22 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31
پروژه بررسی تعلیم و تربیت با استفاده از متون گذشته و توجه به سیره بزرگان تعلیم و تربیت

فروشنده فایل

کد کاربری 1046
کاربر

پروژه بررسی تعلیم و تربیت (با استفاده از متون گذشته و توجه به سیره بزرگان تعلیم و تربیت) در 31 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

فهرست مطالب :

 

مقدمه

در بیان ادب

در آداب حضرت ربوبیت

در آداب حضرت رسالت

آداب مرید و مراد

احتیاج به انبیاء در پرورش انسان

مقام شیخی و شرایط صفات آن از نظر نجم الدین رازی

آداب و وظایف شیخ نسبت به مرید از نظر عزالدین محمود کاشانی

شرایط و صفات مریدی و آداب آن از نظر نجم الدین رازی

در آداب مرید با شیخ از نظر عزالدین محمود کاشانی

شرایط شاگردپذیری از نظر ابوسعید ابوالخیر

چند نکته

چکیده

در بیان ادب

 

ادب: نگاه داشتن و رعایت شرایط هر چیز، و در اصطلاح ملکه ای است در شخص که او را از کارهای زشت باز دارد. «ادبه» یعنی او را مهذب و پاک و اخلاق او را مرضی کرد و به معنای آموختن علم ادب و عقوبت شخصی که بدی کرده است،‌نیز هست. جمع آن آداب است و آداب بر علوم و معارف بطور کلی و بر علوم مستظرفه بطور خاص اطلاق می گردد ادب کامل آن بود که ظاهر و باطن او به محاسن اخلاق و اقوال و نیات آراسته بود. اخلاقش مطابق اقوال باشد و نیاتش موافق اعمال. چنانکه نماید باشد و چنانکه باشد نماید.

شیخ الاسلام گوید: ادب تهذیب ظاهر و باطن است این کلمه در اصطلاح عرفان مأخذ از آیه شریفه «والحافظون لحدودالله» (توبه ، 112) است. حدود عبارت از اوامر و نواهی الهی است که واجب یا مستجب یا محظور یا مکروه است. ادب همواره ملازم با مندوبات و بعد از مکروهات است. رعایت کردن حدود هر کسی عبارت از ادب است،‌نسبت بدان کس، و مأخوذ از روایت نبوی است که فرمودند: «ادنی ربی فاحسن تأدیبی» (پروردگارم مرا ادب کرد و چه نیکو ادب کرد) حسن ادب، صفات احباب است.

لفظ ادب عبارت است از تحسین اخلاق و تهذیب اقوال و افعال. و افعال بر دو قسم اند: افعال قلوب و آن را نیات خوانند، و افعال قوالب و آن را اعمال خوانند. اخلاق و نیات نسبت به باطن دارند و اقوال و اعمال نسبت به ظاهر. پس ادیب کامل آن بود که ظاهر و باطنش به محاسن اخلاق و اقوال و نیات و اعمال آراسته بود. اخلاقش مطابق اقوال باشد و نیاتش موافق اعمال. چنانکه نماید باشد و چنانکه باشد نماید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۲
بهنام قربانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی